02. המלצות על איך לבחור מחשב נייד – ארנה

מחשב נייד Asus VivoBook 16X i7-12650H 16GB 512NVME 16inch WUXGA RTX3050 DOS

המלצות על איך לבחור מחשב נייד – ארנה

 

מאמר זה מסכם את ההערות שלנו בנושא בחירת המחשב הנייד.
"קחו את הדגם X מהיצרן Y – זה יפתור את כל הבעיות שלכם תמורת מחיר סימלי." מה מכך אני מסיק שהרעיון המרכזי שחוזר (שאין ולמעשה לא יהיה ייחודיים מתאימים לכל המקרים) רגילים לא לקבל באופן מלא. ולגבי המותגים: כרגע אני לא מכיר שום יצרן (מתוך אלה שפעילים בשוק לפחות 5 שנים), שלא הוציא מודלים אם הרבה תקלות, על מנת להוזיל את ההרכבה.


הראשון והחשוב (90% של המאמר הזה) – להגדיר את הדרישות:
1. לא לשקר לעצמך בנוגע לפרטי המטרה של המחשב. גלישה ברשת, עריכת מסמכים, תכנון ב־CAD, תכנות ומשחקים מודרניים מעמידים דרישות שונות לציוד. כתוצאה מכך: גודל שונה, משקל שונה, מחיר שונה. חשוב לחשוב על מה אתם מוכן לוותר, ועל מה לא. כמה דרישות מתנגדות (לדוג', סוללה יעילה ומשקל קטן).
2. להגדיר מראש את התקציב. אולי יש טעם לחפש משהו זול יותר בשוק של מכשירים משומשים. הכלל " יקר יותר – טוב יותר " עובד באופן לא חד-משמעי ביחס למחשבים ולמעשה נשמע כך: "הסיכוי למצוא מודל טוב בין המחשבים הניידים היקרים יותר קצת יותר גבוה מבין המחשבים הזולים."
3. לבקש עזרה מאנשים מוכרים לך בתחום התכנות. ייתכן שיש למספקי ייעוץ באינטרנט ולמוכרים מפוקחים מסוימים יכולים להוביל לתשלום יתר או לרכישה של מכשיר שאינו מתאים.
4. אם יש אפשרות, כדאי לבחון את המכשיר בפועל. רוב ההמלצות להלן משערות על לחצים בידיים.
5. הערה חשובה : כדאי לבחור במחשב ביצועים יותר מאשר הצרכים הנוכחים שלכם, כדי להאט את היישון שלו לאורך הזמן, זה עובד בכללי עם כל הרכיבים של מחשבים.
פרטים חשובים שחשוב להקדיש להם תשומת לב:
• אילו ממדי מסך הם הכי נוחים אישית עבורך (ועבור משימותיך)? כאמור, המכשירים המוכרים ביותר הם בדר"כ בגודל 15" ו־17" (כלומר, יהיה יותר קל למצוא תיקים/תוספות למכשירים כאלה). ככל שהממד הוא גדול יותר – המשקל והמחיר הם גדולים יותר.

 

1. ארגונומיה של המקלדת. האם המקשים ממוקמים בצורה נוחה? זה מתייחס במיוחד ל־Tab, , Ins, Home, Del, End, PgUp, PgDown ו־PrintScreen. האם הם נלחצים בצורה נוחה? האם יש כפתור Pause/Break ומקלדת דיגיטלית (NumPad) – והאם הן נחוצות לך? האם יש כפתורים שלא פועלים (במיוחד מגעיים) כאשר אתם לוחצים על כפתורים אחרים? תאמינו, יהיה מאוד לא נעים לטעות תמיד בלחיצה על המקשים.
2. איזה סוג מטריצת מסך נדרשת (TN+Film, IPS, PLS, MVA, OLED,…)? להקיץ או מט? עם 3D או בלעדיו? מסך מגע או לא? כל אחת מהאפשרויות הללו מציעה יתרונות וחסרונות ודרישות שלך ישפיעו ישירות על האפשרות הטובה ביותר לבחור.
3. כדאי לבדוק את המסך מזוויות ראייה שונות. גם בתוך אותה מספרה של מחשבים ניידים יכולים להימצא מודלים עם זוויות צפייה ובהירות שונות לגמרי. כדאי להסתכל על המסך עם טבלאות התאמה מוצגות עליו כדי לא לפספס פיקסלים מתוקנים. לחלק מהיצרנים יש תקנים שמגדירים את המספר המרבי המותר של פיקסלים מתוקנים, שעדיין נחשבים כנכונים ולא נחשבים לתקלה שדרושה לתיקון/החלפה לפי האחריות. וזה ברקע שפיקסל אחד  יכול להוציא את העין ולגרום לחוויה לא נעימה.
4. האם נדרש כונן אופטי ואיזה (CD, DVD, BD, HD)? אם כי ייתכן שפרט זה כבר מעט מיושן וכדי פשוט לקנות קונן חיצוני מתחבר בUSB.
5. אילו חיבורים צריכים להיות זמינים? לדוג', כמה ואילו יציאות USB נדרשות, האם נדרש VGA ו/או HDMI, Ethernet, חריצת אוזניות? חשוב לבדוק את מיקום היציאות.
6. בצד הימני (במקרה הכללי יד עם העכבר) לא יהיה דברים שמציקים ליד: מגש לכונן אופטי שנפתח, הצורך לחבר שם מתארגן של כבלים או דיסקי USB, הפלט לכיוון זה של אוויר חם ממערכת הקירור. כל החוטים שמחוברים מהצד הימני נשברים לעיתים קרובות, ולפעמים הם יכולים לשבש את היציאה בלוח האם של המחשב הנייד עם הכרטיס (משאירים ברוב הזמן את החוט המתאים משם). לשבור או לכפף מוקפים מימין פלא, כמו לרוק. במהלך הקרבות במשחקים מערכת קירור יכולה לפוח על היד עם טמפרטורה של 70+ מעלות, שזה לפחות לא נעים. ולפעמים זה יכול להוביל למתיחה של העכבר.
7. ייתכן שיהיו חיבורים מחוברים באופן לא נכון. לדוג', לאחר חיבור כבל חשמל יתכן שלא תוכל להשתמש ביציאות USB. או שה-USB יהיו ממוקמות כל כך קרוב זו לזו, שניתן יהיה להשתמש באופן זמני רק באחת מביניהן (אני באופן אישי השתמשתי במחשב נייד עם שני הבעיות שתוארו כאן). כדי לבדוק את החיבורים, כדאי לחבר להם לא מחסום זיכרון מודרני, אלא משהו יותר כבד – מודם 3G, לדוג'.

 

• שימו לב לבניית המארז. מחשב נייד טוב לא צורף ולא משטח את המסך שלו בעת פתיחה/סגירה (לצערי, נתקלתי בכך באופן אישי). הוא לא מתערער בעבודת ידיים שלא טופחו טוב. לא מצמצם את הידיים עם חשמל. כאשר מונח על הברכיים, הוא לא מחמם (וגם לא משכבש אותן) גם במשקל כבד (לצערי, יש מעט מאוד מודלים שעונים על הדרישה האחרונה). במהלך השימוש במחשב נייד, הגוף שלכם לא צריך לרעד (לבדוק במהלך השימוש במחשב נייד, בבקשה לבקש מישהו לאחוז אתכם בכתף, מאחר ואתם עצמכם יכולים לא לתחוש את הרעדה).
• כתוספת לנקודה הקודמת – משטח מופשט מדי. ישנם מחשבים ניידים שמצויים בהם פשוט "קסם" להיראות כאילו שימשו להם חזיזים מקצועיים לאחר מספר מגעים (בדרך כלל על המכסה), אצבעות נקיות, נראות כאילו הן הושכבו בו לפני שנה שלמה. ולאחר הניקוי, הוא ייראה גרוע יותר.
• שווה להדליק ולהאזין למוזיקה במחשב הנייד. במהלך זמן זה, אנא תשאו את המחשב הנייד בידיים והטיחו אותו לכל כיוון. גם ליצרנים מודרניים ופופולריים מאוד יכולות להיות מודלים שבנייתם רעה ותכנונם לא מקצועי (בלתי תלוי מה כמה הם יקרים): הרמקולים יכולים לבועות, ליצור רעש, לפצפץ, לצרצר. (לצערי, נתקלתי בכך באופן אישי במכשיר שעולה כמעט 2.5 אלף דולר.)
• גודל ומשקל יתר. אם אני מחפש מודל משחקים עם מסך 21 אינץ' ו

סוללה ב-12 תאים, אז זה כראוי שהוא ישקל כמו היפופוטה הרותחת. אבל אם מחשב נייד בגודל 15 אינץ' עם שלושה תאים משקיע 5 קילוגרם, אז זה סיבה לחשיבה יסודית על מה כל כך אהוב הוא מתוך תוך המשקל ומה עוד טמון בתוכו מאותו התוך.
• אם המשתמש זקוק למקלדת בעברית, אז האותיות צריכות להיות בעבודת צביעה או חקיקה. מדבקות מתמחקות מהר, מאבדות מראה מסחרי, ועשויות לסות בפליט על המסך (קרה לי).
• שימו לב לכבל הכח. אם הכבל יוצא בקלות מתוך מתא הכח – זה לא טוב, מאחר ובמקרים נדידים של עבודה בלעדי סוללה (לדוג', בזמן שהיא במילוי בשירות "הכמהות") כל תנועה בלתי זהירה ליד כבל הכח עשויה להביא לכיבוי "קשה" של המחשב, שזה רע מאוד (לפחות בשביל הכונן הקשיח). גם שימו לב לכשיר כאילו אתם מקפלים את הכבל לתוך תיק – כלומר, מתמעתות נקודות חלשות (בדרך כלל הן נמצאות ליד "הלבן" במרכז), בהן יכולים לקרות שברי כבל. כמובן, לא יכול להיות שברים – זה לא רק לא נעים, אלא גם מאוד מסוכן (או מתקף חשמל או, כמו שהיה לי, יוצר זיקוק גדול בדירה).

• אם כבר קבעתם בערך את הדגם של המכשיר, לפני הרכישה יתרון לחפש באינטרנט כיצד לפרק אותו. למעשה, מלבד תיקון המחשב הנייד עצמו, ישנם פעולות נפוצות כמו ניקוי מאבק ושחזור של הסוללה. לפעמים "כלוחמים" המוצרים יוצרים את מבנה המכשיר הפנימי בצורה שבה נקבע בתוכו בצורה מוחלטת ללא אפשרות תיקון. לדוג', סוללה מוטבעת "בתוך" המארז. או יתר על כן, יתר הכחולים הייצוריים (במיוחד מוסתרים) שמשנים את תהליך פריקת המחשב הנייד למשימה שממשקת מעמדות הברגה ואף יכולה להפוך את פריקת המחשב לארוכה של שעות עם מברג.
• כאשר מזמינים מחשב נייד ממחוצה למדינה, כדאי לשאול האם יש ליצרן אחריות בינלאומית. אם אין, הרכישה מהווה סיכון, מאחר ומקרה כזה תואם עד לחלוטין אי-קיום אחריות.
• מחשבים ניידים למשחקים – אם מחשב נייד של היצרן כמוצר מיועד למשחקים – זה אומר שהוא מאוגד על פי עקרון "ביצועים מעל לכל שאר הדברים". כלומר, לא תמיד משקלים על ארכיטקטורה רגילה, התאמה של הרכיבים ביניהם, אמינות ונוחות בשימוש. רבים מאוד, לא לפחות במחירים גבוהים, יודעים לקחת בחשבון רק את הביצועים. בנוסף, כרטיס המסך עם סימון X1000 למערכות ממוחשבות ו-X1000M לניידות אינו משמע כי ביצועיו זהים. הגרסה הניידת יכולה להיות בין 10-50% אחורה עקב הגבלות של גודל, ספק כח וקירור, גם על מנת למחיר גבוה יותר. אם "מחשב נייד למשחקים" מתאר את המוצר שלכם כך שניתן "לשחק לא רק בסאפר או שחמט, אלא גם במשחקי 3D פופולריים של עשור אחורה בהגדרות מקסימליות או של חמישה שנים אך כבר בהגדרות בינוניות-נמוכות", אז כן – זה אפשרי. אך אין למכשיר שום "קסם אחרון של קרוזיס" בהגדרות גבוהות – פעולות כאלו אף אינן מתאפשרות באמצעות פינות של 3500+ $, שעלותן יכולה להיות מופקדת בצורה יתר על פי השימוש האקטיבי הרב. מחשב שולחני במחיר מחצית יכול להיות אף יותר יעיל ואמין. 
• אם אתם לא משתמשים  בWindows, אל תשכחו שכבר ישנם בשוק מחשבים ניידים שאינם מאפשרים התקנה של מערכת הפעלה אחרת.

 

המלצות על איך לבחור מחשב נייד – ארנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *